Vervoersmaatschappij RET is gestart met het aanbieden van een drukte-indicator in de reisplanner op de website en in de app. Met deze service krijgen reizigers inzicht in de verwachte drukte in de voertuigen. Op basis van gegevens voorspelt de dienst het aantal reizigers.
Met de drukte-indicator krijgen reizigers, op basis van historische gegevens, in de RET Reisplanner en Real Time app een voorspelling van de drukte in het voertuig dat ze willen pakken. Eén poppetje staat voor een rustig voertuig, twee voor een matig druk voertuig en drie voor drukte waarbij het behoorlijk vol zit of reizigers moeten staan.
Maurice Unck, algemeen directeur van de RET is blij met de toevoeging: “Met de drukte-indicator bedienen we reizigers nu en in de toekomst. Nú doordat deze reizigers helpt drukte te mijden in tijden van corona. En op de langere termijn door bij te dragen aan spreiding van grote reizigersstromen over de dag.”
Zelflerend algoritme
De RET heeft de afgelopen tijd samen met 9292 en een aantal andere vervoerders gewerkt aan een zelflerend algoritme dat de drukte voorspelt. Het algoritme maakt onder andere gebruik van historische chipkaartdata. Door het lerende karakter is de verwachting dat de drukte-indicatie steeds secuurder wordt. De komende weken staan in het teken van het evalueren van de voorspelde drukte en de daadwerkelijke drukte.
De service is nu nog alleen beschikbaar voor bus en tram; later dit jaar wordt daar ook metro aan toegevoegd. Daarnaast worden de invloed van het weer en evenementen in de toekomst meegewogen.
Uit een recent klantonderzoek van de RET kwam naar voren dat reizigers het op prijs stellen om vooraf te kunnen zien hoe druk het is, in het bijzonder zolang het coronavirus onder ons is. Dat was voor de RET reden om extra prioriteit te geven aan het ontwikkelen van deze dienst.